De reis is het doel

Van Saint Germain Beaupré naar Bergerac.

Op 5 juni probleemloos naar Saint Germain Beaupré gelopen. Daar aangekomen bleek het gevonden adres van de Pelgrimsopvang er niet te zijn. In een gesprek met een man die net zijn gras aan het maaien was bleek het 120 km de verkeerde kant op te liggen. Maar geen nood hij deed ook aan de opvang voor pelgrims, een Jacobsschelp aan zijn hek en zijn naam in mijn reisgids. Zonder geluk vaart niemand wel.

6 Juni naar Bénévent-l'Abbaye gewandeld. Hoewel de beheerder van de pelgrimsherberg een vrouw is heet ze toch "Godson". Een vrouw vol vertrouwen in de mens. In het telefoongesprek om mijn komst aan te kondigen, zei ze dat als ze er niet was en wat de code van de deur is zodat ik naar binnen kon. Waar tref je nog zoveel vertrouwen?

7 Juni Les Billanges. In de wandeling trof ik Pete een 84 jarige pelgrim uit Australië. Hij deed de Camino voor de derde keer vanuit Vezelay. Dit maal niet meer helemaal naar Santiago maar naar Saint Jean Pied de Port waar hij een paar maanden vrijwilligerswerk gaat doen op het Pelgrimsbureau. Van hem de tip om "ondersokken" te dragen. Wat zijn ondersokken? Toen we in de Pelgrimsopvang waren liet hij ze zien. Gewone dunne herensokken voor in de gepoetste schoenen. Zijn theorie; de wrijving moet je aan de voet ontrekken, een laagje meer om de voet pakt zijn eigen deel van de wrijving. Pete was civilingenieur , dus geen reden voor twijfel. Nu werd ik op dit vlakke deel toch al niet geplaagd door blaren, maar noteren kan geen kwaad.

8 Juni Limoges. Alle Pelgrimsopvang die in de routegids staan gaven aan "complet" te zijn. Er zijn ook weekend pelgrims naar bleek. Toen via booking.com maar een goedkoop hotel geboekt. Denk je een Ibis budget Hotel in het stadscentrum te hebben geboekt, krijg ik daarna vreemde mail zonder duidelijke afzender. Wel het adres van het hotel met toegangscode. Op 20 Rue de Raspail aangekomen blijkt dit een krot in een achterstandswijk te zijn. Gefopt dus. Wat nu? Nog maar een keer Internet geraadpleegd. Een ander Budget Hotel ligt op 1 km afstand , dus lopen maar weer. Aan de balie ingecheckt en betaald. Maar wat nu, dubbele kosten liggen niet lekker op de maag. Nogmaals bij booking.com ingelogd en ik kon de fopkamer nog annuleren, kosten € 7. Schade beperkt, later maar contact zoeken.

9 Juni Flavignac. Na een makkelijke wandeling ontmoet in Jacques uit België weer. Samen met de Fransman Bruno een gezellige avond gehad. Tot dusver waren het allemaal vrienden voor één of twee avonden. Dit omdat ieder zijn eigen plan en tempo heeft. Jacques doet net als ik rond de 25 à 30 km per dag.

10 Juni La Coquille. Wij Jacques en ik worden verwelkomt door een Waals stel op leeftijd dat charmant Nederlands spreekt, Régis en Bernadette. De al aanwezigen worden als "brave mensen" betiteld en aan ons voorgesteld. Dit beheerders echtpaar heeft zelf een kamer in deze refuge van de vereniging "Foie de Vezelay" en zijn enige weken hospilatier. Bernadette kon geweldig koken, op ons ontkennende antwoord van de vraag of we al een warme maaltijd hadden gehad vandaag toog ze gelijk aan de slag. In hartelijkheid en verzorging hebben we dit nog niet meegemaakt. Hulde aan dit stel.

11 Juni Sorges.

12 Juni Périgueux

13 Juni Douville. Voor de verandering een stacaravan voor een pelgrimsprijsje.

14 Juni Bergerac. Geen bijzonderheden, alles begint te wennen.

Sije en Anneke

Mooi Alle om je belevenissen te volgen , we genieten ervan. Heb de kaart erbij waar je langs loopt. Wat een tip die van ondersokken. Groetjes van uit Ferwert.

Nelly

Een mo0i avontuur !

Frans

Leuk om te lezen Alle
Veel succes met de komende wandelingen

Klaas (broer)

Hoi Pelgrim 2.0!

Leuk om je verhalen te lezen. Een moderne pelgrim kan niet zonder internet. Fijn dat je mensen treft die de wereld een beetje mooier maken. Nog veel plezier.

sippy en gerard

geweldig om je verhalen te lezen Alle. nog veel succes en vooral ook genieten!! groetjes van ons

Joon en ietsje

Mooie foto's. Je bent al een mooi eind op weg. Geniet ervan