De reis is het doel

Van Sainta Foy la Grande naar Sauveterre de Béarn

15 juni. In Sainta Foy la Grande is het pand dat 's zomers gebruikt wordt als refuge s' winters in gebruik als daklozenopvang. Als je het telefoonnummer uit onze gids belt blijk je contact te hebben met de portier/receptioniste van het ziekenhuis. Daar ook melden. Toen ik het terrein opliep en de loge niet direct opmerkte hoorde ik "joehoe, joehoe" en ze hing al uit het raam om de aandacht van deze pelgrim. Ze belde terstond een vrijwilliger die over een kwartiertje bij de refuge, één straat verderop, zou zijn. In de refuge kennis gemaakt uitleg gekregen, de man heeft brood, boter en jam voor het ontbijt gehaald. Sleutel gekregen, bij het vertrek morgen in de brievenbus doen en betaald plus een stempel in de Credential. Ook hier weer een enorm vertrouwen.

16 juni. Santa-Ferme, mooie wandeling. De hospitaliers Annette en Jean-Jacques beheerden de refuge als het eigen huis, brandschoon was het er. En Annette toverde een maaltijd van 6 gangen op tafel. Een sympathiek stel dat voor een sfeer van thuiskomen stond.

17 juni Bassanne. Na een lange wandeling die tot ver in de hete middag duurde, kwamen we aan bij de molen. Zie de foto's. Het is tevens een plaats voor picnics en bruidsfoto's.

18 juni. Bazas, refuge in een oude jongensschool. Deze plaats heeft een prachtige kathedraal.

19 juni. Bij het verlaten van Bazas konden we niet op route komen omdat de routetekens verkeerd stonden. Met behulp van maps.me op de telefoon is het probleem verholpen en zijn we, Jacques en ik in Bouriot-Bergonce in de Landes aangekomen. Het weer wordt warmer en in late middaguren cummuleert de warmte, lekken, druppen en drinken

20 juni. Bougue heeft de caféhouder niet alleen als neventaak kruidenierswaren te verkopen maar beheert ook de sleutel van de refuge. Het was ingedeeld in drie kamertjes voor twee personen, mooi mijn kans om vroeg op te staan en om zes uur in de ochtenkoelte naar Saint-Sever te lopen.

21 juni. Tijdens de wandeling gebeld naar de beheerder van de refuge in Saint-Sever, helaas een paar dagen gesloten ivm "Fête de Saint Jean". Dan Booking.com raadplegen en het bleek da er 12 km verderop in Audignon een B&B is die ons kan herbergen. Zo loop je toch nog in de hitte, maar er is een slaapplaats!

22 juni. De geschiedenis van gister herhaald zich. Om zes uur begin ik te wandelen, ik zou een kortere afstand doen dan Jacques en om tijd in de middag over te houden toch vroeg op pad. In Sault-de-Navailles was geen overnachting mogelijk en refuge in Beyries was opgehouden met bestaan. Toen na contact maar doorlopen naar Orthez, "Hotel de la Lune", een leuke refuge voor zes pelgrims, waar ik oude bekenden als Michel en Jacques terug zag, aanmelden bij Bureau Touriste.

23 juni. Fijne wandeling door de heuvels van de Pyrenees Atlantiques. Lekker vroeg in de middag op bestemming, Sauveterre de Béarn. De km-stand is volgens de wandelgids 850 km.

Annie Veenstra

Je bent goed bezig
Mooi om te lezen

Evelien

Waauw pap, wat een reis, maar wat een afstand heb je al afgelegd. Petje af!

Anneke

Fijn dat het zo goed gaat Alle, ga weer opzoeken waar je nu bent. Leafs út Ferwert.