De reis is het doel

Van Saint Jean Pied de Port naar Pamplona.

25 juni. Zo gauw je in SJPdP bent is de sfeer helemaal in het teken van het pegrimeren. In Rue de la Citadelle moet je zijn, zoals in Bangkok in Khau San Road. Je hebt er alles; Pelgrimsbureau, refuge, aubergues, hostels, restaurants, café en winkel in pelgrimsbenogdheden. Vanaf nu is het de eerste dagen een lopend dorp van ongeveer 200 pelgrims, dit getal hoorde ik op het Pelgrimsbureau. De refuge in SJPdP kon 60 mensen herbergen, mannen vrouwen door elkaar in stappelbedden.

26 juni. De tocht naar Roncevalles was zwaar maar niet zo erg als de wandeling naar Ostabad waar ik mijn rechter onderbeen overbelaste. Zie de foto's met commentaar. In Roncevalles staat een immens groot klooster dat als refuge dienst doet. Acht Nederlandse vrijwilligers die het beheren, na twee weken komt er een andere ploeg Nederlanders. Er staan ook nog twee restaurants en een paar huizen. Dat alles op 1000 meter hoogte.

27 juni. Deze dag zou ik 28 km naar Larrasoaina lopen, maar vanwege het been bekort tot 21. Ben uitgekomen in Zubiri. Leuke wandeling, wat kleine glooiingen en een eentonig landschap want de autoweg was constant aanwezig. Leuk, omdat hij goed te doen was .

28 juni, Naar Pamplona, ook vandaag de autoweg op korte afstand aanwezig. Het landschap wisselt van industrieel naar agrarisch en andersom. Deze dag wat vaker een pauze genomen en daardoor om 15:00 uur op bestemming de refuge "Jesus y Maria". Maar Juan en Dolores stonden achter de balie, de naam komt van de vorige bestemming van het gebouw, als kerk.

Irene

Wow, wat ben je al een eind gekomen Alle! Ik doe het je niet na.... Mooie verhalen, erg leuk om te volgen! succes!

Jannie

Hey lieve broer,
Ik begrijp dat je nu Frankijk achter je hebt gelaten. Vier weken erover gedaan. Wat loop je toch goed!
En wat heb je mooie verhalen.
Veel plezier met je Spaanse wandelingen. Ik hoop dat je net zo kan genieten van de Spaanse keuken als van de Franse.

Henk en jantina

Hoi Alle,
Mooie verhalen en foto s.
We reizen met je mee.

Ad en Fien

We zijn erg benieuwd hoe het weer bij jou is, omdat het hier zo warm is? We zien uit naar jouw verhalen. Dank!

Fam. Hoekstra

Hoi Alle,
Mooie verhalen en foto's, erg leuk om te lezen hoe het je vergaat.
Maar wel een beetje doorlopen hoor, de voedselbank mist je, haha.
Sterkte met je been en veel plezier verder,
hartelijke groet, Johan, Hermanna, Albert en Martje.