De reis is het doel

Santiago

De apostel Jacobus zou volgens de Codex Calixtinus na de dood van Christus in Spanje hebben gepredikt, overigens met matig resultaat. Hij werd teruggeroepen om de gemeente in Jeruzalem te leiden. Hij kwam in conflict met de overheid en werd onthoofd. Zijn lichaam werd aan boord gebracht van een schip richting Spanje waar het aanlande nabij de zetel van de bisschop. Het lijk werd begraven op de plek waar later de cathedraal gebouwd is. Het graf is in de vergetelheid geraakt. Vele eeuwen later werd er een kluizenaar door licht en muziek naar toe geleid. De bisschop van toen stelde vast dat dit de overblijfselen van Jacobus waren. Er is op die plaats een cathedraal gebouwd.

In de achtste eeuw bezetten de mohammedaanse Noordafrikaanse Moren Spanje. Bij de herovering en dus het terugdringen van de Moren is Sint Jacobus uit de hemel gekomen en heeft een handje geholpen. Pas in de vijftiende eeuw was deze strijd voltooit. Sint Jacobus wordt vaak afgebeeld als Matamoros, de Morendoder, zie de foto's. Dit is dus een heilige waar je tegenwoordig wat aan zou kunnen hebben, gelet op de mocromafia, loverboys en de terreuraanslagen (Bataclan) uit het recente verleden. Maar ook hier geldt, " resultaten uit het verleden zijn geen garantie voor de toekomst"

Joon en ietsje

Super gefeliciteerd een hele prestatie

Fam. Hoekstra

Fantastisch Alle!

Anneke en Sije

Je hebt het toch maar even gedaan Alle, een droom najagen! Geweldig!!! We hebben genoten van je avontuur! Hopen je gauw te zien! Leafs fan ús.

sippy en gerard

geweldig Alle, super gedaan!! fijn dat je ons liet meegenieten. tot gauw en groetjes van ons xx

Albert en Luitje

Hoi Alle,

Super de uitdaging volbracht. Gefeliciteerd.

Groetjes Albert en Luitje

Henk en jantina

Je bent er.Wat een mooi avontuur.
Wij hebben mee genoten.
Groetjes tot binnenkort.

Fred Zoer

Bedankt dat ik mocht meegenieten van je avontuurlijke reis.

Sije en Anneke

MISSIE GESLAAGD! Geweldig Alle, Top! We hopen je gauw te zien als je weer in Fryskân bent! Nu nog even nagenieten met Rieke daar. Leafs Sije en Anneke.

Jack Idsinga

Fantastisch Alle helemaal top.

Peter

Alle, wat een geweldige prestatie! Van harte gefeliciteerd. Ik heb genoten van je verhalen en je mooie foto’s. Ik ga ervan uit dat we elkaar binnenkort weer zien. Goede terugreis!

Jippe en Tineke

Gefeliciteerd Alle, wat een belevenis!!
Goede terugreis.